Sunday 5 June 2016

المنشور الأول

بسم الله الرحمان الرحيم


الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وصحبه أجمعين.

Bersyukur kehadrat ilahi atas kurniaan segala bentuk kebaikan buat jiwa ini dengan penuh kasih dan rahmatNya, saya dapat menulis tulisan pertama saya diblog ini, inchaallah.

Sememangnya sudah lama memasang niat untuk menulis, disamping mendapat galakkan daripada teman saya al-jinsiyyah al-indonesiyyah iaitu akhi fillah Muhammad Fahruddin al-Mustafa. Saya baru berjinak-jinak dengan dunia blogger dan masih runsing hendak berfokuskan apa bagi tulisan2 yg mendatang.? Tapi yg terlintas difikiran sama seperti yg tertera pada description :).

Inchaallah, sy mulakan karangan pertama saya berkaitan tibanya bulan ramadhan al-mubarak tidak lama lagi. Ya, sungguh tidak lama esoklah hari yg ditunggu-tunggu oleh para muslimin dan muslimat di seluruh dunia. Malaysia al-mahbub akan bermula puasa pada esok hari dan berbeza pula dengan kami di Maghribi yang akan berpuasa lambat sehari. Walaubagaimanapun, kedatangan bulan yang mulia ini hendaklah kita sambut dengan penuh kesyukuran, banyakkan ibadah serta amal soleh, kuatkan keazaman dan bina jati diri yg lebih baik. Semoga ramadhan kali ini menjadi lebih cemerlang buat diri masing-masing daripada ramadhan yg sebelumnya.

Pengalaman saya akan berpuasa diperantauan bukanlah kali pertama tetapi inchaallah kali ini saya akan menempuh ramadhan kedua bersama rakan taulan di bumi mutun ini. Hakikatnya memang mencabar sebab segala juadah bersahur dan berbuka akan kami sediakan sendiri (masak sendiri), tetapi jika kita pandang dari sudut yg lebih positif perkara ini satu benda yg menarik dan pengalaman buat bunga yg sedang mekar juga berbeza dengan bunga-bunga yg lain :) . Waktu berpuasa juga berbeza dengan di Malaysia yg mana seluruh Maghribi akan berpuasa selama lebih kurang 16 jam.

Sampai sini sahaja dulu, sekali lagi sy ingin mengucapkan selamat menyambut bulan ramadhan yg penuh berkah buat semua pembaca yg budiman. Doakan sy agar istiqamah menulis dan dapat berkongsi pelbagai ilmu, coretan, kisah2 dengan antum semua. 

وشكرا.

1.49 pm
casablanca,morocco


No comments:

Post a Comment